“زعفری” موسس و مدیر عامل اولین مدرسه قهوه ایران در گفتگو با جام جم مطرح کرد.

“علی زعفری”

گفتگوی تلویزیونی “زعفری” موسس و مدیر عامل اولین مدرسه قهوه ایران با شبکه جام جم

"زعفری" موسس و مدیر عامل اولین مدرسه قهوه ایران در گفتگو با جام جم مطرح کرد.

همیشه نوشیدن یک قهوه دلچسب است؛ اون هم در کنار در کنار عزیزان. اما قهوه ها دنیاهای خاص خودشون رو دارن اون هم با بو و طعم های خاص و حس و حال خودشون.

نمیدونم شما چند نوع قهوه می شناسید و چه مدل قهوه ای دوست دارید و حتما اگر در کافه ای نشستید و قهوه ای سفارش دادید با قهوه های متفاوتی رو به رو شده اید.

اما یک مهمان دعوت کردیم که موضوعش خیلی جالبه! ما می خواهیم در مورد مدرسه قهوه ایران صحبت کنیم و جناب آقای علی زعفری مدیر عامل و موسس مدرسه قهوه در ایران رو به عنوان مهمان برنامه امون دعوت کردیم؛

بسیار خوش اومدین؛

سلامت باشید بنده هم سلام عرض میکنم خدمت همه بینندگان محترمتون و روز مادر رو به همه مادران ایرانی تبریک میگم در خدمتتون هستم

 ما همه جور مدرسه ای را شنیده بودیم جز مدرسه قهوه بفرمایید از کجا شروع کردین؟ چی هست؟

عرض کنم که بنده 27 ساله که تو صنعت قهوه فعالیت می کنم و حدود 21 ساله  که کافی شاپ های زنجیره ای خودم و راه اندازی کردم با نام پاییز 98. البته  این استارت کافه پاییز 98 برمیگرده به جام جهانی سال 1998 و به خاطر گل تاریخی آقای حمید استیلی به آمریکا چون که ایشون و من یه نسبت دوستی خیلی صمیمی با هم داریم.

پس علاقه مند به فوتبال هم هستید؟

بله تقریبا میشه گفت علاقه زیادی به مسئله  فوتبال دارم و در عرصه خبرنگار ورزشی و عکاس ورزشی یه مدت کوتاه فعالیت می کردم ؛ به خاطر همین  ما کافی شاپ های زنجیره ای پاییز 98 رو پایه گزاری کردیم تا سال 1390 که موج جدیدی در صنعت قهوه راه افتاد که بحث فرآوری و بحث تهیه متدهایی که تو قهوه وجود داشت ؛ یک انقلاب تو دنیا اتفاق افتاد که تو ایران هم  از همکاران من که در استارت این قضیه خیلی زحمت کشیدند تا بتونن جامعه قهوه و علاقه مندان به قهوه رو به این صنعت علاقه مند تر کنند.

یه انگیزه خوبی ایجاد بشه  به هر حال چون که خودم هم خیلی علاقه داشتم به این بحث  احساس کردم یه چالشی توی بحث دانش قهوه در ایران بین جوونها وجود داره و این صنعت نیازمند یه آکادمی فوق تخصصی هستش که بتونه از پایه مثل یه مدرسه علاقه مندان رو پرورش بده و تو این عرصه معرفی کنه که استارت مدرسه قهوه  رو حدود سه ساله با همکاری انجمن باریستا ایران و دوستان خوبم که تو صنعت، صاحب سبک و تجربه بودند کمک گرفتم و با دعوت اساتید برتر  بین المللی از برزیل و ایتالیا مدرسه قهوه رو استارت زدیم.

احسنت انشالله موفق باشید بفرمایید چشم انداز مدرسه قهوه ایران را چگونه می بینید؟

واقعیتش قبل این که بیام برنامه شما با یکی از دوستانم که خودشون توی بحث تولید خیلی تجربه فراوانی دارند تماس گرفتم و خواستم خطی بگیرم که میخوام تو برنامه شما  بیام و صحبت کنم تو زمینه تولید و اشتغال زایی چالش هایی که وجود داره رو سئوال کردم از ایشون؛ خب خودتون می دونید دیگه قهوه تو ایران یه صنعت وارداتی هستش ما قهوه که نداریم؛ همینطور تو کشورهای اروپایی ایتالیا و کشورهای اسکاندیناوی این محصولات وارداتیه. من از ایشون سوال کردم شما که تو این صنعت هستید و نسل اندر نسل تو این صنعت تجربه دارید فکر می کنید چه عاملی باعث شده که کشورهای اروپایی و کشور های اسکاندیناوی و این قدر حرف برای قهوه به این جایگاه رسیدن یک کلمه به من گفت فقط این بود عشق!

یعنی این علاقه و ذوقی که به این کار پیدا کردند و شروع کردن. ما تو ایران تقربیا با توجه به افزایش قهوه خورها و تعداد کافی شاپ ها و علاقه مندان و جوانها به این صنعت احساس میکنم این ذوق وجود داره و جونهای ما میتونن تو این بحث خیلی موفق باشن، واقعا موفق بشن و نیاز  به یاد گرفتن اصول اولیه و ورود درست به این صنعت و دارن.

در مورد مرجعی که قهوه در ایران داره، شما باور دارید مرجع دقیق و درستی برای قهوه ایران هستید؟

یه خورده سوالتون چالشی شد مرجع درست که بخوایم بگم که بالاترین سطح آگاهی در باره قهوه رو ما داریم نه !!

صحبتم در اون حد نیست؛ در این مورد فعالیت هایی که چند سال گذشته انجام دادید و راه اندازی مدرسه چه اندازه میتونه مرجعیت بده برای کسانی که علاقه مند هستند به این حوزه ؟

عرض کنم مدرسه قهوه همونطور که از اسمش پیداست مدرسه ی قهوه، ما سعی میکنیم یک پایه برای ورود برای استارت همون مدرسه باشیم که آماده کنیم جوونها رو برای ورود به این صنعت. یعنی خب به هر حال اینها با یه پایه و یک تجربه کوتاه وارد این صنعت میشن؛ قطعا اون تجربه کسی که به هر حال دوره های مختلفی دیده و تجربیات بیشتری داره؛ نداره این باعث میشه که ما وقتی این هنر جویان رو پرورش میدیم و آماده می کنیم که وارد صنعت قهوه بشن بعد از مدتی من یا همکارای من به صورت فوق حرفه ای دارن تو این صنعت کار میکنن یا خود ما دوره هایی تخصصی تر سعی میکنیم براشون برگزار می کنیم که در خدمتشون باشم.

برنامه ریزی آینده شما برای آینده چیست؟

برنامه ریزی دقیقی که ما برای آینده خیلی نزدیک داریم بحث تولید قهوه رو هم تو ایران استارت می زنیم، البته الان داریم به صورت  کارگاهی قهوه آرگو رو کار میکنیم، که برند خودمون هست، ولی در آینده ی نزدیک بزرگترین کارخونه تولید قهوه در ایران و در شهرصنعتی کاوه به امید خدا با همکاری یکی از دوستان داریم استارت می کنیم که البته کارشناس فنی اون مجموعه هستم و امیدواریم که اون بخش هم بتونیم کمک به صنعت قهوه کرده باشیم.

علاقه مندان چطور میتونن ثبتنام کنن و چه دوره هایی رو میتونن طی کنن یه خورده در مورد دوره ها و ثبتنام مدرسه قهوه صحبت کنید؟

ما چند تا دوره داریم که دوره پایه امون همون دوره باریستا یا اصطلاحا کسی که متصدی کانتر کافی شاپ هست که افراد می تونن از طریق سایت اقدام کنن و به صورت آنلاین ثبتنام کنن یا از طریق پیامک یا از طریق تلفن ثبتنام بشن.

چه مراحلی طی میکنن؟ دوره ها به چه شکلی هستش چند ساله؟

البته دوره های ما چند روزه هستش و به صورت فشرده انجام میشه و افراد در چهار روز کامل هر روز هشت ساعت دوره داریم؛ فقط من این رو هم خدمتتون عرض کنم؛ با توجه به این که تو ایران این بحث وجود داره ما یه تعداد هنرجوی خارجی داریم که از خارج ایران مراجعه میکنن؛  و اینها برای عید از الان رزروهاشون رو انجام دادن.

این گفتگویی بود با علی زعفری کار آفرین جوان در صنعت قهوه و کافی شاپ در ایران


بزرگترین مجتمع آموزش کافی شاپ، آموزش قهوه و باریستا در ایران ( مدرسه قهوه ایران ) کلیک کنید…

اطلاعات تماس با علی زعفری 

شماره تماس : 88279400 – 88279500

صفحه اینستاگرام علی زعفری : @ALIPAEEZ

سایت مدرسه قهوه ایران : www.irancoffeeschool.com


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image